I denne utgaven av Erfaringskonsulentens hjørne møter vi Karina, som jobber som erfaringskonsulent på Ung Arena+ i Tønsberg. Hun deler sin reise inn i rollen, hva den betyr for henne, og hvordan hennes erfaringer gjør en forskjell i møte med unge som trenger støtte.
Hvem er Karina, og hva inspirerte henne til å bli erfaringskonsulent?
– Jeg heter Karina, og jeg jobber på Ung Arena+, et tverrsektorielt samtaletilbud for unge i Tønsberg. Det som inspirerte meg til å bli erfaringskonsulent, var at jeg ønsket å bruke min erfaring til å hjelpe andre mennesker innenfor rus og psykiatri. Tanken om at det jeg hadde vært igjennom kunne brukes til noe godt, ga meg glede og håp, forteller Karina.
Med en sterk motivasjon for å bidra til andres liv, har hun funnet en plass hvor hennes erfaringer gir mening og retning for både henne selv og de hun møter.
Hva betyr rollen for henne personlig?
For Karina er rollen som erfaringskonsulent både personlig og profesjonelt viktig. Den gir henne en mulighet til å bruke egne erfaringer som et verktøy for utvikling, samtidig som hun får vokse og lære i fellesskap med andre.
– Denne rollen betyr veldig mye for meg. Jeg har lenge ønsket å bli erfaringskonsulent for å bruke mine erfaringer som et verktøy, og det gjør også at jeg får en unik mulighet til å jobbe med meg selv og utvikle meg på mange plan. Det å arbeide med så mange dyktige mennesker i ulike tjenester, gjør at jeg får stort utbytte og læring av hver arbeidsdag. Her har jeg mange lagspillere, og jeg får være en del av et stort team, sier hun.
Når erfaring gjør en forskjell
Karina har flere erfaringer der hun har kjent at hennes egen historie har vært en ressurs for de unge hun møter.
– Det er flere samtaler jeg har hatt på Ung Arena+ der jeg har fått bidra med hva som har hjulpet meg i situasjoner, og hva jeg har gjort for å få det bedre. Jeg har opplevd at ungdommene tar imot det jeg sier, og at det kan få dem til å tenke på muligheter i sitt eget liv, altså et frisk-fokus, forklarer hun.
Hun forteller også at noen ganger handler det rett og slett om å være der og lytte.
– Jeg har vært i samtaler der de bare har ønsket noen å prate med, og de har satt pris på å snakke med en erfaringskonsulent. Det er givende å vite at det jeg bidrar med, kan gjøre en forskjell for dem, sier Karina.
Givende og utfordrende aspekter ved rollen
Når Karina snakker om det mest givende ved jobben sin, er hun tydelig på hvor mye hun setter pris på de relasjonene hun bygger med de unge.
– Noe av det mest givende med jobben, er de gode samtalene jeg får med de som kommer inn for å ta en prat, at man kan bygge gode relasjoner, og det å kjenne at man kan gjøre en forskjell. Det er virkelig noe som gir meg energi og motivasjon, sier hun.
Men det er også utfordringer. Noen samtaler kan vekke sterke følelser og tanker.
– Det mest utfordrende med jobben er at jeg kan møte på ulike livssituasjoner, og følelser og tanker kan bli satt i bevegelse. Da er det godt å ha gode kollegaer rundt seg, spesielt i etterkant av en krevende samtale. Det er viktig å ikke stå alene i slike situasjoner, sier Karina.
Hva savnes for å styrke rollen, og hva håper hun på fremover?
Som ny i rollen har Karina kjent på læringskurven, men hun ser på det som en spennende reise.
– Jeg startet å jobbe som erfaringskonsulent uten utdanning innen feltet, så alt har vært ganske nytt for meg. Jeg får veldig god oppfølging og veiledning, og går nå på Samhandlingsskolen for å få mer kompetanse og bygge trygghet i rollen, forteller hun.
Hun peker også på at arbeidet på Ung Arena+ er en del av et pilotprosjekt, som har gjort at hele teamet har vokst sammen.
– Dette har vært en stor utvikling Hos Ung Arena+ siste året. Det er en spennende reise å få ta del i. Jeg ser frem til fortsettelsen, sier hun.
Hvordan erfaringskompetanse kan bidra til endring
Karina har stor tro på at erfaringskonsulenter kan være med å forbedre helse- og velferdstjenestene.
– Jeg tror stemmene til erfaringskonsulenter er avgjørende for at helse- og velferdstjenestene skal tjene brukere og pasienter best mulig. De som mottar tjenestene, ser behovet fra sitt perspektiv, og sammen har vi et hav av perspektiver, sier hun.
Hun mener at erfaringskompetanse gir en unik verdi som utfyller fagkunnskapen i tjenestene.
Råd til kommende erfaringskonsulenter og arbeidsgivere
Karina har et klart råd til de som vurderer å bli erfaringskonsulenter:
– Mitt beste råd til erfaringskonsulenter, er at de må vite at deres erfaring betyr mye. Akkurat som annen helsepersonell sin kunnskap. Ha tro på verdien av det du har opplevd, og hvordan det kan hjelpe andre, sier hun.
Til arbeidsgivere oppfordrer hun til å vise tillit til erfaringskonsulentenes kompetanse.
– Arbeidsgivere må våge å stole på erfaringskonsulentene og finne hver enkelt sin styrke. De har mye å bidra med, avslutter Karina.
Sjekk ut vårt forrige intervju med Ola Ålandsli her!