Foto: Menneskelig erfaring er en høyt ansett kompetanse i Uteseksjonen i Oslo kommune. – I dag ser vi at også de som er ansatt på bakgrunn av formell kompetanse, deler mer av de erfaringene de har. Alle har jo opplevd noe i livet sitt, sier Børge Erdal (f.v.), Liz Kristine Høivang og Abdi Ali Mohamed.
Det er ett ord seksjonssjef Børge Erdal i Uteseksjonen i Oslo kommune har brukt mye de siste ti årene: ordet «vi».
For ti år siden ansatte Uteseksjonen, del av Velferdsetaten i Oslo kommune, sine første medarbeidere med erfaringskompetanse. De ansatte to, ikke én, for at oppstarten skulle bli lettere. Slik var de tidlig ute med å følge en av anbefalingene fra rapporten «Barrierer, utfordringer og dilemma ved erfaringskonsulentrollen for individ og tjenester» (2025), nemlig å ansette flere erfaringskonsulenter samtidig. Etterpå har det blitt mange ansettelser. I dag har Uteseksjonen fire team og ledelse med til sammen rundt 50 ansatte. På alle team jobber medarbeidere med erfaringskompetanse tett sammen med andre ansatte. Flere som i utgangspunktet ble ansatt på grunn av erfaringskompetanse, har etterpå tatt kurs og utdanning.
Har vært tydelige på hva de vil
– Noe av det viktigste vi har gjort, er å holde stø kurs. Etter at vi bestemte oss for å hente inn ansatte med erfaringskompetanse, har vi vært tydelige på at dette skal vi ha fremover, sier seksjonssjef Børge Erdal.
Men det har krevd mye arbeid med kulturen i organisasjonen, forklarer han.
– Vi har brukt mye tid på å framsnakke erfaringskompetansen. Vi har ønsket å bygge en anerkjennende og inkluderende kultur – og en nysgjerrig kultur, framfor en mistenksom kultur.
Uteseksjonens tjeneste hviler på tre pilarer: livserfaringer, forskning og fagkunnskap. For Erdal og resten av ledelsen har det vært et mål at erfaringskompetanse skal anerkjennes som likeverdig med fagkompetanse og forskning.
Nå trengs det ikke lenger framsnakking
Miljøterapeutene Abdi Ali Mohamed og Liz Kristine Høivang forteller at det for noen år siden kunne være tendenser til stigmatisering i organisasjonen, for eksempel ved at andre medarbeidere ble misfornøyde når de skjønte at medarbeidere med erfaringsbakgrunn fikk like mye – eller mer – i lønn enn dem selv.
Stigmatisering av erfaringskonsulenter er en av utfordringene som trekkes fram i rapporten nevnt over.
– I dag er slike negative kommentarer helt borte. Erfaringskompetansen har blitt en helt naturlig del av tjenesten, sier Høivang, som også berømmer Børge Erdals ordbruk:
– Du har sagt mye «vi», «vi», «vi»!
Erdal utdyper:
– Vi som er ledere, ønsker ikke å skille mellom ulike ansattgrupper. Når vi har ansatt noen, står de på lik linje med alle andre. Alle kan bli syke, og alle kan bli utsatt for belastninger i livet og på jobben. Alle skal ha veiledning, støtte, oppfølging og mulighet for å utvikle seg i jobben.
Det viktigste er å gi best mulig hjelp
Uteseksjonen patruljerer i Oslos gater både på dagtid, kveldstid og nattestid. Det krever en bred kompetanse, understreker Abdi Ali Mohamed.
– Blant annet må du kunne førstehjelp, og du må kunne forholde deg til mennesker i alle slags situasjoner, sier han.
Uteseksjonens medarbeidere har flere ganger erfart at de med erfaringskompetanse får en tettere kontakt med folk de møter ute i tjenesten.
– Det viktigste for oss, er at vi er et verktøy for endring for de vi møter. Vi må ha den kompetansen som trengs, og vi må bruke den kompetansen slik at de som trenger oss, får best mulig hjelp, sier Børge Erdal.