Oslo: Før sommeren ble det lyst ut stilling som generalsekretær i organisasjonen. Nå er det klart hvem som overtar stafettpinnen.
Med lang ledererfaring, brennende engasjement for erfaringskompetanse og et stort hjerte for mennesker, har Stig Søderstrøm tatt over som generalsekretær i Erfaringssentrum. Det store spørsmålet nå… Hvem er han og hva vil han med organisasjonen?
Fra Holmsund til Oslo
– «Jeg er svensk, født og oppvokst i Holmsund, et lite sted langs norrlandskysten med rett under 7000 innbyggere. Nærmeste by er Umeå, hvor jeg tok både videregående og min sosionomutdanning,» forteller han.
Idrett var en viktig del av barndommen. Han spilte fotball helt til han flyttet til Norge i 2007. I dag bor han på Nordstrand i Oslo sammen med kona Kristin. Til sammen har de fem sønner. Han fortsetter med å fortelle at «Familien betyr mye for meg. Samtidig har jeg alltid hatt et sterkt engasjement for mennesker, fellesskap og utvikling.».
Solid erfaring i bagasjen
Stig er utdannet sosionom, med videreutdanning innen addiktologi, organisasjonsutvikling og endringsledelse. Han har mange års ledererfaring blant annet fra store frivilligmiljøer og er godt vant med å stable nye ideer opp på bena, gjennom å skape effektive team. Han forteller at det er viktig for ham med strategisk og resultatorientert tilnærming. Han vil gjerne jobbe recoveryorientert. Struktur kombinert med varme skaper grobunn for vekst både hos mennesker og organisasjoner mener han. Tidligere kollegaer beskriver ham som tydelig, tillitsvekkende, engasjert og tilstedeværende. egenskaper han selv ser som viktige i lederrollen.
Hvorfor Erfaringssentrum?
Motivasjonen for å takke ja til stillingen var klar:
– «Jeg motiveres av muligheten til å forbedre forutsetningene for at folk med egenerfaring får styrket sin rolle og innflytelse som erfaringskonsulenter i utviklingen av helse- og velferdstjenestene, om det er i møte med innbyggeren eller på tjenestenivå og utvikling av framtidens helsetjenester. Jeg ble faktisk tipset av flere medlemmer om å søke. Jeg brenner for å gi rom for erfaringskompetanse og for å synliggjøre dens verdi i samfunnet. Vi er her for å bidra til en forskjell for folk gjennom god involvering» sier Søderstrøm ydmykt.
Han peker på at Erfaringssentrum allerede har en viktig rolle og et stort potensial til å bli enda mer synlig og slagkraftig.
Søderstrøm ser flere sentrale områder som må på plass for å styrke erfaringskompetansen nasjonalt:
-
En felles forståelse av hva erfaringskompetanse er og at hen blir en integrert del i kunnskapsbasert praksis.
-
Tydelige roller og stillingsbeskrivelser for erfaringskonsulenter og medforskere.
-
Anerkjennelse av at erfaringskonsulenter/medforskere har samme behov for veiledning og utvikling som andre ansatte.
-
Forståelse av den ansattes rolle – Forankring av rollen på egen arbeidsplass, fra topp til bunn.
- Utvikle Erfaringssentrums nettsider og sosiale medier videre med flere ressurser.
- Utvikle Sterkere Sammen konferansen som en fortsatt robust møteplass i årene som kommer.
-
Økt kunnskap om hvordan erfaring, fag og forskning utfyller hverandre gjennom kunnskapsbasert praksis
Han trekker også fram at «Vi må også være tydelige på forskjellen mellom en brukerrepresentant og en erfaringskonsulent, og mellom Erfaringssentrum og en ren brukerorganisasjon.»
Synlighet og involvering
Etter bare noen dager i jobben trekker han fram fire nøkkelord: synlighet, tydelighet, involvering og bærekraftig finansiering.
– «Vi skal bruke høsten til å utvikle en flerårig strategisk plan sammen med medlemmer, samarbeidspartnere og støttespillere. Det blir første prioritet, sammen med å sikre finansiering for 2026. Skal vi lykkes, må alle gode krefter få anledning til å bidra. Da må vi ha en plan som alle kjenner eierskap til.» forteller han.
Søderstrøm brenner også for å styrke faglig utvikling, blant annet gjennom kurset som nå utvikles for ansatte i rus- og psykisk helsefeltet. Målet er at kurset blir så attraktivt at alle ansatte og ledere ønsker å ta det. Stig er tydelig på at Erfaringssentrum har et stort potensial. Organisasjonen en unik rolle og et potensial til å bli enda synligere.
Ikke bare for medlemmene, men også for samarbeidspartnere, beslutningstakere og befolkningen generelt. Han ønsker å utvikle en strategisk plan med tydelige mål og en bred involvering.
Til slutt understreker han at han ønsker å være tilgjengelig. Han tror samtidig på verdien av tillit, åpenhet og lojalitet, og ser fram til å bli kjent med organisasjonen, samarbeidspartnere og dens medlemmer:
– «Erfaringssentrum er en medlemsorganisasjon, hvilket betyr at vi er her for medlemmene. Ring, send melding eller e-post – jeg svarer. Og hvis det trekker ut, så mas. Jeg digger masing!»