Fagdag med workshop – Hva kjennetegner tjenester som er gode på å ta vare på erfaringskonsulentene?

fagdag

Erfaringssentrum inviterer til fagdag og workshop om hva som kjennetegner tjenester som er gode på å ta vare på erfaringskonsulenter. Det skjer på Røde Kors konferansesenter i Oslo, fredag 8. november kl: 11:30-15:30. Fagdagen er helt gratis og påmelding gjøres HER.

I den anledning tok vi en prat med Kristina Åkerblom som leder an dagen, sammen med Marius Veseth. Vi pratet om fagdagen og det større prosjektet som den er en del av.

Kristin og Marius, hvem er dere og hva handler denne fagdagen om?

Kristina: Jeg er forsker, og den første og eneste som har tatt doktorgrad på erfaringskonsulenter i Norge! Det synes jeg er veldig kult. Denne fagdagen springer ut av arbeid som er startet opp og tar utgangspunkt i min doktoravhandling. 

Marius: Jeg er professor i psykologi og har forsket både på folks bedringsprosesser og hvordan det er å være en hjelper. Nå er jeg blitt mer og mer opptatt av erfaringskonsulenter. Jeg synes dette temaet kombinerer noen av mine interesser på en veldig spennende måte.

I dette prosjektet vil vi løfte frem norsk og internasjonal kunnskap om utfordringer og dilemma ved erfaringskonsulentroller, og hvordan de kan håndteres, på individ og tjenestenivå. Altså, hvilke tiltak som kan iverksettes av erfaringskonsulenter, ledere, Erfaringssentrum og myndigheter.

Hva skjer på fagdagen og hva skal vi lære om?

Kristina: Vi starter med at jeg oppsummerer og presentere forskningen som finnes internasjonalt. 

Så skal vi bruke tid på å diskutere og lære om hva som er utfordringene i Norge med de som jobber i tjenestene nå. Lederne, fagansatte og erfaringskonsulentene selv.

Marius og jeg har allerede vært ute i tjenestene og intervjuet erfaringskonsulenter om disse utfordringene, og  Marius vil presentere noe av denne forskningen.

Så ønsker vi å diskutere hvor sentrale de barrierene vi finner i internasjonal forskning er i en norsk arbeidshverdag, og om det er andre barrierer som er mer relevant hos oss. Og, hvor gjenkjennbare er disse erfaringene for norske erfaringskonsulenter?

Det jeg har vært mest opptatt av i min doktorgrad er at vi må undersøke de unike utfordringene som faktisk finnes her til lands. Det meste av forskningen på erfaringskonsulenter som finnes er jo fra USA. Vi må huske at det er annerledes i Norge enn i andre land, og at det ikke er all kunnskap og forskning vi bare kan kopiere i Norge.

Hva blir all informasjonen brukt til?

Marius: Kunnskapen skal formidles! Det skal skrives en rapport, samt en digital versjon av den med tips og triks om de vanligste barrierene og hvilke grep man kan ta i bruk for å møte de. Den skal være veldig brukervennlig og lett å bruke. Den skal inneholde konkrete tips og være et brukervennlig hjelpemiddel.

Erfaringssentrum skal også videre arbeide systematisk med implementeringen av kunnskapen, og bruke den i sitt politiske arbeid.

Hvorfor burde man komme?

Fordi det er bra å samles med de som jobber på tvers tjenester og lære av andre. For å bli oppdatert på feltet og hva som skjer i andre land. Og for å være med på å bidra til å utvikle feltet i Norge. Det er jo de ute i tjenestene vi kan lære aller mest fra.

Fagdagen er helt gratis og påmelding gjøres HER. Vi håper å se deg der!

Del på Facebook
Twitter
Del videre på LinkedIn