I denne utgaven av Erfaringskonsulentens hjørne møter vi Maria, som jobber i Larvik kommune i et ettervernstilbud for rusavhengige. Maria forteller om hennes arbeid som erfaringskonsulent, hvor vanskelig det kan være å ivareta seg selv i en utfordrende jobbhverdag. Og i tillegg hvor viktig det er å være åpen og ærlig i møte med vanskeligheter.
Hvem er Maria, og hva inspirerte henne til å bli erfaringskonsulent?
– Jeg heter Maria Forslund og jobber i Larvik kommune i et ettervernstilbud for rusavhengige. Tilbudet heter Broen, og jeg var med på å starte det opp i 2017. Larvik er faktisk en av få kommuner i landet med et slikt tilbud.
– Jeg ble erfaringskonsulent ved en tilfeldighet – det var ikke planlagt. Som mange andre med rusbakgrunn, hadde jeg et ønske om å bruke erfaringene mine til noe positivt. Da jeg fikk vite at de søkte etter en erfaringskonsulent til denne jobben, grep jeg sjansen. Veien hit har vært kronglete og tøff, og nettopp derfor brenner jeg så sterkt for erfaringskompetanse.
Hva betyr denne rollen for henne personlig?
– For meg handler det om å bruke alt det vonde og vanskelige jeg har opplevd til noe godt. Jeg merket at deltakerne fikk tillit til meg og fikk tro på seg selv gjennom min erfaring.
– I starten gikk jeg fra null til hundre i arbeidsmengde, og det endte med at jeg møtte veggen. Jeg var svært motivert og investerte mye i å bygge opp Broen, men det førte også til at jeg kom i kontakt med sår som ikke var ferdig bearbeidet. Jeg ville så gjerne være “normal”, og når andre drakk alkohol for kos ville jeg gjøre det samme, men jeg tøyde grensene og i løpet av et år var jeg inne i avhengighet igjen – denne gangen med alkohol.
– Dette skjedde fordi jeg gikk inn i rollen uten nok veiledning og oppfølging. Heldigvis fikk jeg mye hjelp gjennom jobben, fordi jeg valgte å være åpen og ærlig om tilbakefallet. Denne rollen er alt annet enn enkel, men det gjør at jeg brenner enda mer for den. Den har hjulpet meg til å håndtere skammen på en annen måte, og etter at jeg begynte i denne jobben, har den tunge mentale ryggsekken blitt lettere å bære. Selv om jeg nå jobber redusert er det viktig for meg å bidra med det jeg kan.
Når erfaring gjør en forskjell
– Mitt eget tilbakefall og at jeg var ærlig om det gjorde en stor forskjell for andre. Jeg valgte å samle deltakerne og dele min historie med dem. Etterpå kom en deltaker til meg og sa at dette reddet livet hennes. Hun hadde selv hatt et tilbakefall, men fordi jeg hadde vært åpen om mitt, torde hun å be om hjelp før det gikk for langt.
– Selvfølgelig skulle jeg ønske at tilbakefallet ikke hadde skjedd, men jeg tror det måtte skje for at jeg skulle bli en enda tryggere og mer erfaren erfaringskonsulent.
Givende og utfordrende aspekter ved rollen
– Det mest givende er å se mennesker lykkes – spesielt de som ikke trodde de kunne klare det. Å se dem mestre livet sitt igjen gir en enorm tilfredsstillelse.
– Det mest utfordrende er å håndtere egne sårbare punkter samtidig som man hjelper andre med de samme problemene. Man må hele tiden være bevisst på hvorfor man deler av sin egen erfaring. Gjør jeg det for min egen del eller for dem jeg hjelper? Det er en vanskelig balansegang og man må være ærlig med seg selv.
– Som erfaringskonsulent kan man ikke bare legge fra seg sitt eget liv når man går på jobb – det er en del av kompetansen. Men det er viktig å ha et bevisst og ærlig forhold til hvordan man bruker sin erfaring i møte med andre.
Hva savnes for å styrke rollen, og hva håper hun på fremover?
– Jeg savner et fungerende nettverk for erfaringskonsulenter hvor vi kan dele erfaringer og støtte hverandre. Det burde være mer strukturert veiledning på arbeidsplassen og flere kurs for erfaringskonsulenter. De som har jobbet en stund kan kurse nye, slik at vi kan lære av hverandre.
Hvordan erfaringskompetanse kan bidra til endring
– Erfaringskompetanse handler om å komme til kjernen av problemene, ikke bare lindre symptomer. Vi bringer inn et menneskelig perspektiv og hjelper folk med å håndtere ubehagelige følelser på en annen måte.
– Jeg mener at erfaringskompetanse er helt avgjørende for helse- og velferdstjenestene. Vi kan skape tryggere relasjoner raskere enn fagpersoner, fordi vi møter brukerne med gjenkjennelse og forståelse. Når jeg er ute i jobb med fagpersoner, ser jeg ofte at folk åpner seg raskere for meg enn for dem. Det er en helt annen opplevelse å snakke med noen som virkelig forstår, og ikke bare har lest om det i bøker.
Råd til kommende erfaringskonsulenter og arbeidsgivere
Maria gir følgende råd til kommende erfaringskonsulenter:
- Vær ærlig med deg selv og dine følelser i rollen.
- Ikke skyv bort egne reaksjoner – bearbeid dem.
- Sørg for å få veiledning og ha noen å snakke med.
- Sett grenser og lytt til deg selv når det blir for mye.
Og til arbeidsgivere råder hun om:
- Vit hva du ansetter! En erfaringskonsulent skal ikke være der bare fordi det ser fint ut på papiret.
- Sørg for at erfaringskonsulenten blir inkludert på arbeidsplassen som en likeverdig ansatt.
- Gi erfaringskonsulenter nødvendig veiledning og oppfølging.
- Tilegn deg kunnskap om hva rollen innebærer og hvordan den best kan brukes.
Til slutt oppsummerer Maria med
– Erfaringskonsulenter har en unik kompetanse som kan gjøre en stor forskjell – men for å lykkes må de få gode rammer å jobbe innenfor.