I denne utgaven av Erfaringskonsulentens hjørne møter vi Linn som jobber ved Haugaland DPS, på psykoseklinikken. Hun forteller om sin opplevelse av å gå fra å være pasient til ansatt erfaringskonsulent på samme behandlingssted.
Hvem er du, og hva inspirerte deg til å bli erfaringskonsulent?
Jeg heter Linn Sørvåg, er 25 år og bor i Haugesund. Jeg jobber som erfaringskonsulent på Haugaland DPS. Hovedsakelig har jeg jobbet på psykosepoliklinikken, men også ACT og FACT. Tidligere jobbet jeg på Karmøy DPS i FACT.
Da jeg så stillingsutlysningen, var jeg arbeidsledig og i arbeidstrening med NAV. Jeg fant stillingen selv og syntes den virket spennende. Jeg brenner for psykisk helse, åpenhet og å bryte ned tabuer. Det føltes meningsfullt å kunne bli en del av behandlingstilbudet og bidra med en annen stemme og et nytt perspektiv.
Hva betyr denne rollen for deg personlig?
Denne rollen betyr mye for meg. Det er veldig givende å gå fra å være pasient til å jobbe i psykiatrien – og til og med på samme DPS. Å kunne bruke min egenerfaring til noe positivt, uten å bli dømt ut fra min fortid, føles utrolig verdifullt.
Samtidig gir det meg en følelse av å ha kommet et steg videre i livet. Jeg har alltid hatt et ønske om å hjelpe mennesker, særlig innen psykiatrien. Det er viktig for meg å bruke stemmen min til å si ifra når noe ikke er greit, og kanskje bidra til at ting blir sett fra et annet perspektiv. Mange har hatt dårlige opplevelser i psykiatrien, og derfor betyr det mye for meg å kunne si ifra når jeg opplever at noen blir urettferdig behandlet i systemet.
I tillegg har det blitt viktig for meg å være et forbilde – å vise at det finnes muligheter, og at man kan komme seg videre.
Når erfaring gjør en forskjell
Jeg har fulgt opp pasienter med annen hovedproblematikk enn den jeg selv har hatt. Et eksempel er en situasjon med en pasient som slet med sosial angst. Jeg begynte å kjøre bil med ham som en del av eksponeringen hans, og over tid ble turene lengre og lengre.
Under bilturene delte jeg mine egne erfaringer med eksponering i møte med angst. Vi pratet mye om hvordan min reise har vært, og jeg kunne vise forståelse for hvor utfordrende det er å stå i det. Han fortalte at det ga ham håp – å høre fra noen som har opplevd noe lignende, og som har kommet seg videre.
Nylig begynte jeg også å følge opp en ny pasient, som sa at det var en helt annen opplevelse å snakke med en erfaringskonsulent enn med fagpersonell. Han opplevde det som mer menneskelig, med en annen forståelse. Den åpenheten en erfaringskonsulent har, skaper en unik kontakt.
Givende og utfordrende aspekter ved rollen
Det mest givende er å være med pasientene i prosessen deres – å snakke med dem som vanlige mennesker og bygge relasjoner. Det er utrolig fint å se når de jobber mot et mål og sakte, men sikkert, nærmer seg det.
Jeg setter også stor pris på å bruke min erfaring i møte med kolleger gjennom kompetansedeling og samspill. Det er verdifullt å lære av hverandre, og jeg ser at mine erfaringer kan sette fagstoffet i et brukerperspektiv.
Jeg kan oppleve det som utfordrende å være den eneste erfaringskonsulenten på arbeidsplassen. Selv om vi har et erfaringskonsulentnettverk i Haugesund. Det kan det til tider føles ensomt, spesielt i møte med kolleger med fagutdanning. Noen ganger opplever jeg at folk glemmer rollen min, eller at de ikke helt vet hvordan de kan bruke den.
Det eksisterer ofte et ubevisst hierarki der erfaringskonsulenten havner nederst. Jeg er «hun som har vært pasient», og det kan være utfordrende å få rollen anerkjent og brukt på riktig måte. Samtidig har jeg et gode samarbeid med lederen min, flere kollegaer, og da spesielt musikkterapeuten på arbeidsplassen, noe jeg setter veldig pris på.
Hva savner du for å styrke rollen, og hva håper du på fremover?
Jeg håper at flere helsepersonell blir mer åpne for å bruke erfaringskonsulenter, og at bruken ikke skal variere så mye fra sted til sted.
Jeg har en god leder og føler meg personlig godt ivaretatt i jobben. Det er mye åpenhet hos oss, og jeg blir tatt alvorlig. Likevel tror jeg det kunne hjulpet på det ubevisste hierarkiet om det var mer informasjon om hva en erfaringskonsulent faktisk er, og hvordan rollen bør brukes.
Råd til kommende erfaringskonsulenter og arbeidsgivere
Til kommende erfaringskonsulenter vil jeg si:
Våg å ta plass! Bruk stemmen din aktivt – den er verdifull. Ikke vær redd for å si ifra hvis noe ikke føles riktig. Rollen kan være utfordrende, men støtt deg på kolleger og nettverk. Si meningene dine, og ikke hold noe tilbake.
Og til arbeidsgivere:
Ikke glem erfaringskonsulenten! Inkluder dem aktivt i prosjekter, møter og beslutningsprosesser. Sørg for at erfaringskonsulenten blir sett på som likeverdig med de andre faggruppene.
Til slutt vil jeg understreke at erfaringskompetanse er like viktig som for eksempel en psykolog eller psykiater – tro på det!
Vil du bli kjent med flere erfaringskonsulenter? Sjekk ut vårt forrige intervju med Aurora Kvifte her!