I denne utgaven av Erfaringskonsulentens hjørne møter vi Eva Linn Skogland som jobber som erfaringskonsulent ved rus -og psykiske helsetjenester i Karmøy kommune. Der startet hun et lavterskel gruppetilbud, Recovery erfaringsgrupper, i begynnelsen av 2024. Hun forteller om sin erfaring med dette tilbudet og hva det betyr for henne personlig å bidra til håp om bedring.
Hvem er du og hva som inspirerte deg til å bli erfaringskonsulent?
Jeg heter Eva Linn Skogland, er 40 år gammel og jobber i Karmøy kommune ved et lavterskeltilbud innen dag- og aktivitetstjenester.
Min inspirasjon til å bli erfaringskonsulent kommer fra egne erfaringer med å ha vært akutt syk. Da jeg selv stod i utfordringer, fikk jeg god hjelp fra dyktige fagarbeidere og medmennesker, og det gjorde at jeg ønsket å videreformidle den kunnskapen jeg hadde tilegnet meg. Åpenhet om at jeg trengte hjelp var viktig, og mens jeg ventet på behandling, lærte jeg mye fra andre som hadde gått gjennom lignende situasjoner. Jeg så hvor verdifull denne delingen var og bestemte meg for å bli en slik ressurs selv.
Hva betyr rollen for deg personlig?
Denne rollen betyr utrolig mye for meg. Uten de erfaringene jeg har hatt, ville jeg ikke hatt denne jobben i dag. Det som en gang var negative opplevelser, har blitt til noe positivt. Jeg er på mange måter glad for at jeg har opplevd det jeg har, fordi det gir meg en verktøykasse jeg kan bruke for å hjelpe andre. Jeg kan vise at det finnes god hjelp og, viktigst av alt, at det finnes håp.
Når erfaring gjør en forskjell
Jeg brenner veldig for dette arbeidet. Mange som blir syke, savner noe i hjelpeapparatet. Da jeg startet i jobben, var det viktig for meg å opprette en erfaringsgruppe, som har endt opp med å bli til to slike grupper. Jeg driver gruppene alene som erfaringskonsulent, og har opptil 15 deltakere av gangen. Gruppene gir deltakerne en følelse av fellesskap, og de føler seg mindre alene. Vi bygger gode relasjoner og skaper tillit. Det er et rom der man kan si ting høyt, ting man kanskje aldri ville sagt andre steder. Mange våger å dele for første gang.
Tilbakemeldingene har vært fantastiske, og det har vært stort engasjement rundt tilbudet. Folk kommer for å få kunnskap og håp, selv om de tidligere har følt seg sviktet av andre tjenester. Vi har til og med ventelister for øyeblikket, fordi det er flere og flere som vil benytte seg av tilbudet.
For meg personlig har det vært en sterk opplevelse å få være en del av dette. Jeg ser hvor viktig det er, og hvordan det gjør en forskjell i menneskers liv.
Givende og utfordrende aspekter ved rollen
Det mest givende er å se folk vokse og utvikle seg. Å være vitne til framgang og se hvor mye mennesker har å gi av seg selv, er utrolig rørende. Jeg blir emosjonelt engasjert og kjenner på stolthet når jeg ser hva deltakerne oppnår.
Det mest utfordrende er å akseptere at ikke alle er klare for forandring. Noen ganger er det ikke riktig tid for å jobbe mot bedring. Jeg må akseptere at jeg ikke kan dra folk videre hvis de ikke selv ønsker det. Redsel og angst kan hindre noen fra å ta imot hjelp, og det kan være vanskelig å se noen trekke seg unna selv om jeg vet at de har potensiale til å få det bedre.
Hva savner du for å styrke rollen, og hva håper du på fremover?
Jeg har dyktige kollegaer og gode ledere, og jeg har ikke savnet noe særlig i jobben min. Hvis det har vært noe, har jeg selv tatt initiativ for å løse det. Jeg visste hva jeg ønsket å skape i rollen min, og jeg fikk muligheten til å gjennomføre det. Derfor opplever jeg at jeg har fått styrken og friheten jeg trenger i rollen gjennom arbeidet mitt.
På et mer generelt plan håper jeg på økt kunnskap om skillet mellom fagansatte og erfaringskonsulenter. Vi jobber på ulike måter, og min rolle innebærer å dele egne erfaringer på en annen måte enn fagpersonene. Jeg håper at rolleforståelsen i helse- og velferdstjenestene styrkes, slik at erfaringskonsulentens bidrag blir enda bedre integrert.
Hvordan kan erfaringskompetanse endre helse- og velferdstjenestene?
Jeg tror på forebygging. Hvis vi kan sette inn tiltak tidlig, før situasjoner blir kritiske, kan vi hjelpe flere før det går galt. Å ha erfaringskonsulenter tilgjengelig tidlig i en prosess kan gi mennesker støtte mens de venter på annen hjelp. Det handler om å gi håp og om å vise vei til de riktige tjenestene.
Råd til kommende erfaringskonsulenter og arbeidsgivere
Til kommende erfaringskonsulenter vil jeg si: Våg å satse! Din stemme og din erfaring er verdifulle, og du kan bidra til mye mer enn å kun gi håp. Kunnskapen du har, kan være akkurat det noen andre trenger.
Til arbeidsgivere: Selv om alle mennesker har livserfaring, betyr ikke det at alle har den spesifikke kompetansen som en erfaringskonsulent har. Å anerkjenne denne unike kunnskapen og bruke den på riktig måte vil styrke tjenestene dere tilbyr.
Vil du bli kjent med flere erfaringskonsulenter? Sjekk ut vårt siste intervju med Vegard Rambo her.