Erfaringskonsulentens hjørne: Kristin Jakobsen – Medmenneskelighet og tillitsbygging

I denne utgaven av Erfaringskonsulentens hjørne møter vi Kristin, som jobber ved dag og aktivitet, et tilbud i ROP-tjenesten i Karmøy kommune. Hun deler sin reise inn i rollen og viktigheten av medmenneskelighet og tillitsbygging.

 

Hvem er Kristin og hva inspirerte henne til å bli erfaringskonsulent?

– Jeg heter Kristin Jakobsen og jobber ved Dag og aktivitet, et tilbud  i ROP-tjenesten i Karmøy kommune. Jeg har vært erfaringskonsulent siden 2016. Det var egentlig litt tilfeldig at jeg endte opp i denne rollen. Under samtaler med psykiatrisk sykepleier ble jeg tipset om at Haugaland DPS søkte etter en erfaringskonsulent. Jeg visste ikke engang hva en erfaringskonsulent var, men jeg søkte likevel. Selv om jeg ikke ble ansatt der, søkte jeg senere på en stilling som medarbeider med brukererfaring i Karmøy kommune. Jeg var en av de to som ble ansatt, og det ble et slags pionerarbeid. 

Hva betyr denne rollen henne personlig?

– For meg ble det et vendepunkt i livet å få lov til å bruke det jeg tidligere så på som noe mørkt og skambelagt, til en styrke. Jeg oppdaget verdien av å ha kjent utfordringene på kroppen selv når jeg møtte andre som slet. Rollen gir meg også muligheten til å kjenne meg som en del av samfunnet og bruke livet mitt på en måte som både hjelper andre og gir meg mestringsfølelse. 

Når erfaring gjør en forskjell

– En opplevelse som har satt dype spor i meg, var med en deltaker som hadde gått på et av våre Recovery-kurs og deltatt på recoverykaféen i ettertid. På lille julaften for noen år siden opplevde han en stor nedtur og sendte meg en melding med med teksten “farvel.” Hadde han ikke gjort det, og hadde ikke jeg vært klar til å reagere, er det ikke sikkert han hadde vært her i dag. Jeg tok situasjonen på alvor og fikk hjelpeapparatet til å handle umiddelbart. Mange med en forhistorie innen psykisk helse og rus blir ofte møtt med en holdning om at «dette har skjedd før, det går jo bra,» men fordi jeg kjente ham og forstod alvoret, kunne jeg forklare det på en saklig måte. Helsetjenesten tok situasjonen alvorlig, og politiet ringte meg for å bekrefte at han fikk hjelp. Dette viser hvor viktig medmenneskelighet og tillitsbygging er. 

Givende og utfordrende aspekter ved rollen

– Det mest givende er å få lov til å være en følgesvenn gjennom andres prosesser, både de store og de små stegene mot bedring. Det å kunne hjelpe noen opp når de snubler og få deres tillit, er utrolig verdifullt.
Det mest utfordrende er at man bruker seg selv og sin egen erfaring som kompetanse. Når man selv er i en sårbar periode, kan det være vanskelig å skjerme seg, og man kan møte seg selv i døra. 

 

Hva savnes for å styrke rollen, og hva håper hun på fremover?

– Jeg ønsker at erfaringskonsulenter skal få samme tillit som andre kolleger. Vi skal ikke erstatte fagkompetansen, men vi skal heller ikke være mindre verdt. Det er viktig å anerkjenne våre styrker og jobbe sammen med fagfolk for å sørge for fellesskap og samskaping. Jeg håper at vi i fremtiden blir sett, ivaretatt og inkludert på en likeverdig måte på arbeidsplassene. 

 

Hvordan erfaringskompetanse kan bidra til endring

– Erfaringskompetanse bringer med seg et mer medmenneskelig perspektiv. Vi ser menneskene bak sakene, ikke bare numrene i systemet. Helsevesenet har stadig mindre tid, men vi kan være de som bremser opp og skaper rom for å lytte. Tidligere satt helsepersonell ofte med fasiten, og brukerne ble forventet å tilpasse seg. Vi må i stedet lytte til hva den enkelte faktisk trenger, og slik kan erfaringskompetanse bidra til å bygge opp tilliten igjen for de som har hatt dårlige opplevelser med helsetjenestene tidligere.  

 

Råd til kommende erfaringskonsulenter og arbeidsgivere

– Til kommende erfaringskonsulenter: Vern om deg selv. Det kan være vanskelig å skille mellom privatliv og jobb, spesielt når man har et nettverk som kan overlappe. Sett grenser, og våg å si ifra om sårbare perioder – de fleste vil respektere det. Finn et nettverk av andre erfaringskonsulenter å rådføre deg med.

Til arbeidsgivere: Vær lydhør og spørrende. Bli kjent med erfaringskonsulenten og vær ikke redd for å bruke deres kompetanse. Inkluder dem i prosjekter og prosesser. Ikke hold dem igjen for å verne om dem – vi vokser gjennom utfordringer. Erfaringskonsulenter kan bringe nye perspektiver og skape viktig utvikling i tjenestene.

 

Sjekk ut vårt forrige intervju med Anniken her

Del på Facebook
Twitter
Del videre på LinkedIn