Kristina Bakke Åkerblom disputerer fredag 27. september

disputerer

Om én uke, fredag 27. september, disputerer Kristina Bakke Åkerblom og Erfaringssentrum ønsker henne lykke til!

Kunnskapen hun besitter er enormt viktig for feltet vårt, og har lang rekkevidde utover det. Samfunnet vårt står ovenfor en stor oppgave. Myndighetene skissere opp sammensatte og komplekse samfunnsutfordringer innen psykisk helse og rusfeltet. For å finne effektive løsninger trenger vi gode suksesskriterier og behovet for nytenkning i tjenesteutvikling er derfor en nødvendighet. Erfaringskonsulenter er en yrkesrolle som i norsk kontekst fortsatt er ny, og Åkerblom sin Ph.d.-avhandling bidrar med kunnskap om suksesskriterier i integrering og implementering av erfaringskonsulenters rolle, og deres bidrag i tjenestene. Vi i Erfaringssentrum gleder oss til å se hennes disputas.

Høgskolen på Vestlandet skriver blant annet dette på sin side:

Ny kunnskap for å bedre dra nytte av erfaringskonsulenters rolle og bidrag

Ph.d.-avhandlingen bidrar med kunnskap om hvordan vi kan bedre dra nytte av erfaringskonsulenters roller og bidrag i tjenestene. Slik kunnskap kan veilede tjenester som ønsker å involvere erfaringskonsulenter i meningsfulle og virkningsfulle samproduksjonsroller for å forbedre, utvikle og innovere sine tjenester. Denne kunnskapen kan inspirere andre felt og tjenester som ønsker å utvikle virkningsfulle og ansvarlige samproduksjonsroller

Forekomsten av psykisk helse og rusutfordringer øker globalt og nasjonalt. Dette legger press på tjenestene om å bli mer effektive og sosialt-orienterte. For å bedre imøtekomme behovene ansetter psykisk helse- og rustjenester personer som har førstehåndskunnskap med psykiske helse- og/eller rusutfordringer, som selv har benyttet disse tjenestene. Slike stillinger har ulike navn som ‘medarbeider med brukererfaring’, ‘brukerspesialist’ og ‘erfaringskonsulent’.

Når tidligere brukere av psykisk helse og rustjenester ansettes som erfaringskonsulenter, er det sentralt å forstå hvordan deres roller og erfaringskompetanse kan nyttiggjøres for å justere, forbedre og innovere tjenestene.

Dette ph.d.-prosjektet har hatt to mål. Å forstå hvordan erfaringskonsulenter kan være en ressurs som kan bidra til mer effektive og sosialt inkluderende tjenester og å utvikle kunnskap som kan bidra til å utvikle meningsfulle og virkningsfulle roller for dem.

Undersøker erfaringskonsulenters roller og grad av involvering

Ph.d.-avhandlingen består av tre kvalitative studier. Studiene fordyper seg i erfaringskonsulenters roller, grad av involvering, deres samarbeid og relasjoner på arbeidsplassene. Alle studiene er utviklet og analysert ved bruk av teori om offentlig innovasjonsforskning, og en forståelse av samskaping som en metode som kan stimulere til innovasjon. Sentralt i teorien er å skille mellom samproduksjon og samskaping som gjør det lettere å vurdere og sammenligne innbyggere, og erfaringskonsulenters, ulike involvering og roller i samarbeidet i tjenestene. Samproduksjon referer til involvering og samarbeid som skjer på det tidspunktet der tjenester utøves og leveres. Mens samskaping brukes når erfaringskonsulenter deltar bredt i samarbeidsprosesser, som innebærer at de bidrar til å planlegge eller utforme nye eller forbedrede tilbud og tjenester, som de deretter medvirker til å levere.

Kunnskapsoppsummering

Den første studien er en kunnskapsoppsummering for å kartlegge rollene og karakteristika ved erfaringskonsulenters involvering slik det beskrives i internasjonal forskningslitteratur. Funn indikerte at erfaringskonsulenter hovedsakelig er involvert i samproduksjon. At de har roller i utøvelse av, og er involvert når tjenester leveres. Samtidig er deres involvering i samskaping, forstått som deltakelse i planlegging eller utforming av tilbud og tjenester, som de også er satt til å utøve, stort sett fraværende. Studien viste også at erfaringskonsulenters roller og involvering i tjenestene i stor grad varierer, som innebærer at deres potensiale til å justere, forbedre og innovere vil være svært ulik. En optimal utnyttelse av erfaringskonsulenter hindres grunnet en snever tolkning av deres roller og involvering.

Norske lederes perspektiver

Den andre studien utforsket norske lederes perspektiver og erfaringer med å benytte erfaringskonsulenter i tjenesteneSlike praksiser er i en tidlig fase i Norge, og disse lederne kan dermed betraktes som ‘trendsettere’ og å være i front av denne endringen. Lederne beskrev at slike ansettelser for dem var en virkningsfull strategi for å utvikle mer effektive og inkluderende tjenester. De verdsatte erfaringskonsulenter særlig for deres inngående forståelse og kunnskap om dem som brukte deres tjenester og fordi de bygget broer mellom disse brukerne og fagfolkene i tjenestene.

En «flytende» sosial posisjon

Den tredje studien rettet søkelys mot hvordan erfaringskonsulenter påvirker tjenestene. Funn tyder på at erfaringskonsulenter har flere roller i tjenestene, og at de gjerne er dem som initierer endringer, bidrar til å designe nye tjenester, og at de er sentral når nye løsninger skal iverksettes. Erfaringskonsulenter som arbeider ute i tjenestene identifiserer gjerne områder der tjenestene trenger å endre og forbedre sin praksis og henvender seg direkte til sine ledere for å sette i gang endringer. De beskrives å ha merkbar innflytelse på kulturen på sine arbeidsplasser og bidra til at fagansatte endrer både språk og sin tilnærming til dem de er satt til å hjelpe. Deres sosiale posisjon kjennetegnes ved å være ‘flytende’. De passer ikke inn i et tradisjonelt tjenestehierarki som kan gi dem større rom til å definere sine roller og oppgaver.

Disputas

M004 – K2, HVL, Campus Bergen.

      1. september 2024 Kl. 12.20
        Tittel på avhandling
Disputasleder

Professor Stig Erik Jakobsen, prodekan for forskning

https://hvl.zoom.us/j/63762069036?pwd=RZ3MQFfB6CJumhx5VWMj9YAFWOsHyj.1

Møte-ID: 637 6206 9036 Passord: 4

Teksten er hentet fra Høgskolen på Vestlandet sin hjemmeside:

https://www.hvl.no/forsking/disputasar/2024/kristina-bakke-akerblom/