Gjennom barrierene – Arbeidsgiveren: Trond Aarre

En del av det som tillater erfaringskonsulentene å få bruke sin verdifulle kompetanse er en god arbeidsgiver. Disse arbeidsgiverne er verdt å synliggjøre. Fremover skal vi derfor presentere praksiseksempler fra ulike deler av landet, og vårt mål er å løfte frem det gode arbeidet som gjøres lokalt. Mange erfaringskonsulenter trives godt i jobben, og vi ser at stadig flere arbeidsgivere tar ansvaret med å ansette erfaringskonsulenter på alvor.

Gjennom disse eksemplene håper vi å inspirere og synliggjøre verdien av det gode arbeidet så mange arbeidsgivere gjør rundt om i landet.

 

Trond Aarre: avdelingssjef på Nordfjord Psykiatrisenter

I den anledningen har vi derfor tatt en prat med avdelingssjef på Nordfjord Psykiatrisenter, Trond Aarre. Aarre er psykiater og forfatter med lang erfaring innen psykisk helsevern. Han har markert seg som en sterk stemme i psykisk helsefeltet, særlig angående pasientrettigheter og etiske spørsmål knyttet til tvang og diagnostisering.

Mange av våre lesere kjenner Aarre for sine usedvanlig gode refleksjoner, og mange så han på scenen på fjorårets Sterkere Sammen konferanse. Vi tok en prat med ham for å få hans perspektiver på prosessen hittil. Om god forankring i institusjonen, om å redusere terskelen for å gi tilbakemeldinger, og mer. På NPS har de i dag ansatt to erfaringskonsulenter, og ønsker å ansette en tredje.

Trond, hvorfor er erfaringskonsulenter viktige for dere?

Vi har vært opptatte av brukernes medvirkning i mange år. En undersøkelse vi gjennomførte for mange år siden viste hvordan det som var viktig for oss helsepersonell var noe helt annet enn hva pasientene var opptatte av. Det pasientene var mest opptatte av var ikke faglige og tekniske intervensjoner. De var opptatt av relasjon og kontinuitet i behandlingen.

Vi tenker også at brukernes perspektiver skal komme tydeligere frem. Å ansette folk i sånne roller må jo være et gunstig virkemiddel, tenkte vi, og at erfaringskonsulenter vil kunne hjelpeoss å justere måten vi tenker, snakker og ter oss på.

Hva tenker du om det å forankre erfaringskonsulentens rolle skikkelig?

Vi brukte lang tid på å forankre dette. Mange erfaringskonsulenter har fått det vanskelig på arbeid fordi resten av personalgruppene har vært fiendtlig innstilt til dette, så det var viktig at

NPS i Nordfjordeid

alle visste om denne satsningen. Men det var lite motstand her oppdaget vi raskt.

Uansett må vi være sikre på at folk skjønner konseptet. Vi kan ikke ta de imot når de ikke blir godt tatt vare på. 

Det å finne plassen i organisasjonen her var viktig, og erfaringskonsulenten har selv utformet funksjonsbeskrivelsen sammen med oss. Det viktigste for oss var å virkelig integrere erfaringskonsulenten i behandlingsmiljøene.

Og så måtte jo også vi føle oss frem. Å bli klarere på hvilken funksjon de skal ha skjedde over tid.

 

Hva tenker du om erfaringskonsulentenes rolle ved brukermedvirkning?

Vi sliter med å få tilbakemeldinger fra pasientene våre. Når jeg møter pasientene våre så er jeg tydelig på at de kan komme med tilbakemeldinger, for vi kan jo ikke vite hvordan noe oppleves. Men terskelen for å gi tilbakemeldinger er veldig høy.

Når jeg er pasient og de spør hva jeg mener og synes, så svarer heller ikke jeg helt ærlig på det. Det er vanskelig å gi kritikk. Derfor må gjøre alt vi kan for å senke terskelen for å komme med åpenhjertige tilbakemeldinger.

Der håper vi at det kan være lettere å bruke en erfaringskonsulent. Erfaringskonsulenten vil ofte anses som i mindre grad en autoritet, og det kan være svært gunstig fordi det handler mye om erfaringer av makt og avmakt.

Jeg tenker at alt som kan redusere maktulikhetene i disse systemene er til det gode. Erfaringskonsulenten med sin lavere formelle kompetanse kan gjøre ting mindre skumle.

Monika Vederhus Krabbestig er en av erfaringskonsulentene på NPS.
«Vi mener alvor.»

Vi har plassert erfaringskonsulentene som vanlige turnusarbeidere hvor de deltar på lik linje med miljøterapeuter her, men de skal også ha noen særoppgaver. De blir særskilt bedt om å komme med tilbakemeldinger på handlingsplaner, og ledelsens årlige gjennomgang av driften her på huset. Det for å sikre at brukerperspektivet kommer frem.

Som et eksempel lager vi hvert år en plan for utvikling av tjenestene som omfatter organisering, samhandling, kompetanseutvikling, og så videre. Disse dokumentene blir sendt til erfaringskonsulentene slik at de kan komme med tilbakemeldinger. De har et annet grunnlag for å komme med tilbakemeldinger som er viktig.

Bruken av erfaringskompetanse er et viktig tiltak og vi mener alvor. Dette er ikke en spøk og vi vet godt at våre tjenester må utvikles videre. I det utviklingsarbeidet må brukerkompetansen benyttes for alt den er verdt.

Vi har så gode erfaringer med dette at vi ikke kan stoppe her.